eerste nieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu eerste nieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu

eerste nieuwsbrief

Door: herman en Anne-Lise

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lise

25 Oktober 2019 | Albanië, Mushqeta

De komende periode hopen wij U / jullie weer op de hoogte te houden vanuit Albanië d.m.v. “Waar ben jij nu.nl”. Afgelopen woensdag 16 oktober zijn wij vertrokken voor een periode van 3 maanden. D.V. half januari hopen wij dan weer thuis te komen. Wij zijn blij en dankbaar dat wij de gezondheid mogen hebben zodat dit zo belangrijke werk zijn doorgang mag vinden. Net zoals al de 28 voorgaande jaren hopen wij dan weer te werken onder de Allerarmsten in de bergdorpen, de Romakinderen en de kinderen die in ons kindertehuis verblijven. Het bezoeken van de gezinnen waarvan hun kinderen in ons financieel adoptieplan “KANS” zijn opgenomen zal ook plaats vinden. Wij zullen dan de thuissituatie van deze kinderen weer opnieuw bekijken. In ons “KANS” project zitten op dit moment 72 kinderen die financieel geadopteerd zijn. De kosten om een kind financieel te adopteren bedraagt 22 euro per maand. Van dit geld kunnen de kinderen naar school, krijgen zij schoolboeken, schriften, pennen en indien nodig vervoer naar school. Van dit geld word indien nodig ook hun medische hulp betaald en krijgen de gezinnen met regelmaat voedsel. Daar de behoefte aan dit project groot is zijn wij nog steeds op zoek naar gezinnen in ons dorp Huizen en daarbuiten om financieel een Albanees kind voor hun rekening te nemen. Ons streven is dan ook om binnen niet al te lange tijd het aantal adoptie kinderen te kunnen uit breiden naar 150 kinderen. In het project van de Romakinderen zijn 30 kinderen opgenomen. Willen deze kinderen gebruik maken van hetgeen hun geboden word dan stellen wij wel een aantal voorwaarden. Deze Roma kinderen worden verplicht naar school te gaan om mee te kunnen draaien binnen het project. De kinderen met hun ouders krijgen dan drie keer in de week een warme maaltijd vanuit de door ons gesponsorde gaarkeuken en ook hun school en boekengeld wordt betaald. Regelmatig bezoeken wij deze kinderen maar ook gaan zij een dag in het jaar uit, en wel een spelletjes dag in en rondom ons kindertehuis in Mushqeta. Ondertussen is er binnen de Roma gemeenschap een eigen kerk ontstaan waar een vijftal gezinnen elke zondag elkaar, maar ook door de weeks kunnen ontmoeten.
Het loopt weer tegen het einde van het jaar. In Nederland waren wij, samen met de anderen van onze stichting, al druk bezig met de voorbereidingen van de schoenendozen actie om de kinderen in Albanië rond de kerst te verrassen met een goedgevulde schoenendoos met daarin wat leuke spulletjes. Ook de voedselpakkettenactie is van start gegaan, niet alleen in ons dorp Huizen maar ook in Eemnes en Dokkum (Friesland). Wij hopen middels deze actie weer 900 voedselpakketten rond de kerst weer te kunnen delen. Echt, de gezinnen kijken er net zo als de afgelopen 15 jaar weer naar uit. Uiteraard zullen er de komende tijd nog veel meer andere dingen op ons pad komen.
Wij blijven U / Jullie op de hoogte houden.

Groeten vanuit Albanië ,

Herman en Anne-Lise

• 25 Oktober 2019 - 14:49

Gerrit En Joyce Bout:

Dag Herman en Anne-Lise,

Fijn, dat jullie weer veilig en wel in Albanië zijn aangekomen om de schouders te zetten onder het hulpverleningswerk. De bergdorpbewoners zullen de komende wintermaanden het 'steuntje in de rug' dat jullie namens alle betrokkenen in Huizen (en daarbuiten) geven, ontzettend hard nodig hebben. Wij hopen en bidden samen met jullie dat het benodigde geld om 900 voedselpakketten aan te schaffen gaat binnenkomen, zodat we jullie niet met lege handen laten staan. Veel zegen en alle goeds van ons en de hartelijke groeten aan alle lieve Albanese mensen, waar we vorig jaar bij ons bezoek aan Albanië zo van onder de indruk zijn geraakt.

Gerrit en Joyce