Op de bres voor Albanie - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu Op de bres voor Albanie - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu

Op de bres voor Albanie

Door: Anna Lubbers

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lise

28 Juni 2014 | Nederland, Huizen

Wat gaat de tijd snel…. Te snel. Alweer is het bijna juli en is de tijd weer aangebroken om voor twee maanden naar Albanië te gaan. Dit betekend afscheid nemen van familie en vrienden. Ondertussen zijn wij wel met grote regelmaat in Albanië geweest, er is telkens weer veel te regelen en de nood in Albanië blijft groot. Voor mijn gevoel is het nog niet zo heel lang geleden dat het zomer was, dit komt mede omdat er binnen het Albanië Comité zoveel te doen is. Dit heeft u in onze laatste nieuwsbrief allemaal kunnen lezen.
Ik ben nu bezig met de laatste voorbereidingen in Nederland en ben er helemaal klaar voor om weer af te reizen naar Albanië. Dinsdag 1 juli is het zover. Herman hoopt half juli met de auto naar Albanië te gaan. Dat hij met de auto gaat heeft er mee te maken dat er nog veel spullen voor de Kinderbijbelweek naar Albanië moeten. Na een reis van ongeveer 2300 kilometer hoopt Herman op 18 juli in Albanië aan te komen. Hij heeft dan nog een aantal dagen de tijd om de nodige voorbereidingen te treffen voor de komst van de eerste werkgroep. Herman hoopt tot ongeveer half augustus te blijven. Eindelijk weer eens voor een wat langere tijd. Een tijd waar geen tijd is om stil te zitten. Dagelijks zal hij te vinden zijn bij de renovatie van de lagere school in Mushqeta en zorgen dat er op tijd cement en spijkers zijn. Ook wil hij beide groepen zo af en toe iets van de omgeving laten zien en de groepen iets laten proeven van hoe en waar de gezinnen in de bergdorpen van leven en onder wat voor omstandigheden deze gezinnen leven. Ook hoopt Herman een geschikt stukje grond te vinden waarop een eventueel kerkje gebouwd kan en mag worden. Dit zal veel tijd in beslag nemen. Al met al zal het voor ons weer een drukke tijd worden. Wij hopen dat er dit jaar voldoende water en elektriciteit mag zijn zodat de in totaal 25 vrijwilligers zich dagelijks kunnen douchen. Voor ons klinkt dit raar in de oren maar verleden jaar hebben wij twee maanden zonder water gezeten. Zou dit probleem zich dit jaar weer voordoen dan zou dit ook wel eens feest voor de 25 vrijwilligers kunnen betekenen. Namelijk iedere avond naar het riviertje om daar wat in het water te poedelen en zo wat af te koelen.

Tijdens deze tijd zullen we ons o.a. bezig houden met de plaatselijke voorbereiding van de Vakantie Bijbelweek, bezoek brengen aan de KANS kinderen en hun gezinnen, hulp bieden aan de mensen in de bergdorpen en natuurlijk niet te vergeten de straatkinderen in Tirana. Om het thuisfront op de hoogte te houden zal ik regelmatig een nieuwsbrief met een persoonlijk dagboek versturen. U kunt deze lezen via anna1953.waarbenjijnu.nl, of inschrijven via secretaris@albaniecomite.nl like ook onze facebookpagina www.facebook.com/albaniecomite voor de laatste nieuwtjes en foto’s.

Ook zal er een werkgroep jongeren van de Huizer Baptistengemeente naar Albanië vertrekken.
In de week van 21-30 juli zullen zij zich bezighouden met het opknappen van een school in Mushqeta. Het dak, de elektriciteit, de muren en het schoolplein zijn hard aan vernieuwing toe.
Nadat deze groep van zo’n 18 vrijwilligers vertrokken is, zullen de Catechisanten uit onze gemeente hun plaats in ons gastenverblijf innemen, onder leiding van Margreet Visser en Elske Lubbers. Van 1 tot 10 augustus hopen zij zich bezig te houden met de organisatie van de Vakantie Bijbel Week en meewerken met enkele projecten. De voorbereidingen zijn in volle gang en het beloofd een geweldige week te worden.

Zoals u zult begrijpen zal er in de maanden juli en augustus geen kleding ingezameld worden. Maandag 30 juni is voorlopig dus de laatste gelegenheid om uw oude kleding in te leveren.

Als laatste willen wij graag uw aandacht vragen voor het werk van evengalisatie-echtpaar Blom. Zij zijn vorig jaar vanuit hun gemeente in Katwijk uitgezonden naar Mushqeta in Albanië, waar wij ook werkzaam zijn, om daar een eerste Christelijke gemeente op te starten. Wij hebben hier jarenlang voor gebeden en voor gewerkt en steunen Maarten en Gerdien Blom daarom zowel vanuit een praktisch als financieel oogpunt. Inmiddels zijn zij voorzichtig begonnen met het stichten van een kleine gemeente, waar zij u graag persoonlijk over vertellen:
M + G: “We zullen ons even voorstellen. Wij zijn Maarten en Gerdien Blom, uitgezonden door de GZB naar Albanië. U heeft onze namen misschien al eerder voorbij hebben zien komen in de stukjes van het Albanië Comité. Het Albanië Comité steunt onze uitzending via het programma ‘deelgenoten’ van de GZB middels een vaste financiële bijdrage (€12.000 per jaar). We zijn dan wel niet uitgezonden vanuit een gemeente in Huizen, we worden wel enorm door u gesteund. Bedankt daarvoor.
Sinds april 2013 wonen we in Tirana, de hoofdstad van Albanië. De eerste maanden hebben we vooral besteed aan taalstudie. Sinds januari is ons werk begonnen in hetzelfde gebied waar Herman en Anne-Lise middels het Albanië Comité al zoveel jaren werkzaam zijn. Het verlangen is om daar een gemeente te stichten. Elke week gaan we met een team vanuit de ‘Gospel of Christ’s Church’ uit Tirana naar een van de dorpen om daar te evangeliseren. Samen met Anne-Lise en Zamira bezochten we in de begin periode een aantal gezinnen waarmee we al een aantal keren uit de Bijbel mochten lezen en bidden. Daarnaast organiseerden we sportactiviteiten zoals voetbal en volleybal. Via sport proberen we in contact te komen met de jongeren. We vertellen de kinderen en tieners verhalen uit de Bijbel en bidden met ze. De laatste paar keer waren er rond de 40 kinderen, alleen al uit één dorp. Ook zullen we meehelpen met de Vakantie Bijbel Week van het Albanië Comité. Omdat er inmiddels zoveel kinderen en tieners op de activiteiten afkomen heeft ook de ‘Hoxha’ (moslimleider)er lucht van gekregen. Hij heeft de afgelopen weken geprobeerd ons werk te verhinderen. De ouders van de kinderen heeft hij verteld dat we Jehovagetuigen zijn, en die hebben daar niet zo’n beste naam. In het verleden heeft een jongen, die vlak bij het kindertehuis woonde, zelfmoord gepleegd omdat hem (zeer eenzijdig) was verteld dat het hiernamaals beter was dan het leven hier. Herman heeft hem al eens benaderd dus hij weet nu in ieder geval dat wij geen Jehovagetuigen zijn. Ook wij gaan in gesprek met de Hoxha maar willen geen harde confrontatie. Bidt u mee dat de geestelijke strijd die hier gaande is niet gewonnen mag worden door de duisternis?
Samen met het Albanië Comité wordt er inmiddels gekeken naar grond om een kerkgebouw op te bouwen. Omdat we merken dat er al heel veel gezaaid is via o.a. het kindertehuis in Mushqeta en de jaarlijkse Vakantie Bijbel Week durven we deze stap in geloof te zetten.”
Hartelijke groet,
Maarten en Gerdien

Wilt u het werk van Maarten en Gerdien steunen? Giften zijn welkom op 32.99.60008 o.v.v. “Evangelisatie”.
Wij wensen u/jullie allen een goede tijd en hopen elkaar begin september weer te ontmoeten.
Een hartelijke groet nog nu nog vanuit Nederland.

Anne-Lise Lubbers

• 29 Juni 2014 - 20:22

Letteke:

Ik zie je maandag nog even om je een goede tijd te wensen...
    In ieder geval wens ik je alvast een goede vlucht en een aangenaam verblijf in Albanië.

• 30 Juni 2014 - 11:32

Joyce Bout-van Der Hoef:

Dag Herman, Anne-Lise en alle Albanie-werkers,

Geweldig weer, dat jullie als vanouds aan de slag gaan in Albanie. We hopen inderdaad op de hoogte te blijven via jullie Nieuwsbrief. Tegenstand duidt erop dat jullie op de goede weg zijn. Waar Gods Koninkrijk wordt verkondigd en zich uitbreidt, is geestelijke strijd. Maar we zullen bidden, dat hindernissen en belemmeringen (ook voor wat betreft het water en de moslimleider) voor jullie uitdagingen zullen zijn en dat de Gods des hemels het jullie zal doen gelukken (Neh. 2 vers 20).

Gods zegen voor jullie allen!

Hartelijke groet, ook van Gerrit,
    Joyce

• 30 Juni 2014 - 12:55

Aleida:

Lieve Hermani, Anne en de vele vrijwilligers!

Anne, ik hoop je vanavond weer /nog te zien!

Voor jullie allen, een hele goede, gezegende en gezellige tijd in Albanie toegewenst!

Enne, niet douchen is , als het moet, jammer! maar is best te doen!
    Beetje extra spuiten met deo!
    (Vorig jaar hebben wij dat in Kenia ook mee gemaakt.)

Liefs van ons allen, Gerhard, Aleida en co.