De eerste zomernieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu De eerste zomernieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu

De eerste zomernieuwsbrief

Door: Herman en Anne-Lise

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lise

21 Juli 2016 | Albanië, Mushqeta

Na een heerlijke relaxte reis zijn we afgelopen maandag aan het eind van de morgen in Albanië aangekomen. Met zo’n 2400 kilometer voor de boeg vertrokken wij donderdagmiddag vanuit Huizen naar Albanië. Wij gingen bij Venlo de grens over richting Keulen. Tot zover ging alles voorspoedig en hadden wij weinig oponthoud. Toen begon de ellende, weg na weg onderbreking kwamen wij tegen. Tot ver in Slovenië stonden wij telkens weer lange tijden stil. Ook met de grens van Oostenrijk met Slovenië hadden wij knap wat oponthoud. In 3 uur tijd hadden wij niet meer dan 52 kilometer afgelegd. Gelukkig waren wij deze keer met de camper en voelden wij ons net als 2 schildpadden, deze hebben tenslotte ook altijd een dak boven hun hoofd. Het is dan wel mooi en een uitkomst dat je kunt stoppen wanneer je wilt om een bak koffie te zetten en wat te eten. Zaterdagavond zijn wij tot laat doorgereden om zo de zondag in Kroatië door te brengen. Wij vonden het al vreemd dat wij voor de plaats waar wij stonden niets hoefden te betalen. Hoe later het op de dag werd des temeer kwamen wij er achter waarom het gratis overnachten was. Steeds meer mensen kwamen er op het terrein, bouwden tentjes en binnen een korte tijd was het een rommel van jewelste. In onze ogen waren het allemaal mensen die te voet op de vlucht waren en elke dag ergens anders neer streken. Het zat ons niet lekker en aan het einde van de middag besloten wij dan ook om het terrein te verlaten en verder te rijden. Die nacht hebben wij doorgereden en kwamen wij maandagmorgen in Mushqeta aan. Het was voor ons ook wel een beetje leergeld. Wij hadden ons in onze ogen goed voorbereid. De camper was nagekeken, de ijskast gevuld en een heerlijk bed om in te slapen. Wanneer wij eind augustus terug hopen te gaan zullen wij zeker een lijstje maken met daarop alle dagcampings die wij op onze route tegen hopen komen. Al met al toch een mooie reis met wat kinderziekten. Tenslotte was dit de eerste keer dat wij met de camper naar Albanië gingen. Al die 24 jaar voorheen dat wij naar Albanië gingen sliepen wij in de auto. Wij kunnen u vertellen dat het slapen deze keer toch een stuk comfortabeler was.
Maandagmiddag hebben wij eerst alles op orde gebracht. Wij hadden veel spullen meegenomen voor onder andere de kinderbijbelweek en de projecten die wij samen met de groep van 15 jongeren, hopen op te knappen. Ook de meegenomen etenswaren kregen een koelere plaatst en ons rijdend huisje werd schoongemaakt. Nadat alles weer schoon was hebben we samen met de kinderen van het kinderhuis geknutseld. Van het Hobby winkeltje “Hallo”hebben we heel wat knutselspullen gekregen voor de kinderen. We hebben boten geknutseld en een kasteel gebouwd met ridders en jonkvrouwen. Het resultaat mag gezien worden. Hier zijn de kinderen 3 dagen druk aan geweest maar het resultaat is prachtig.
Ook wilden we vandaag op kraamvisite gaan bij Jeta de vrouw waar we de laatste keer een Baby Hope pakket hebben gebracht. Een Baby Hope pakket is een soort blijde doos voor een vrouw die in verwachting is, en waar alles inzit wat moeder en kind nodig hebben. Baby Hope is een organisatie in Nederland die bij die spullen inzamelt voor zwangere vrouwen, zoals babykleertjes, zeep en babyshampoo, navelklemmen, celstof onderleggers en kraamverband. Ze brengen het bij ons en wij maken kant en klare pakketten voor de aanstaande moeders. Inmiddels is de baby 6 weken oud en horen we dat de baby in het ziekenhuis ligt op de intensive care met hoge koorts. De dokters weten niet wat het kindje mankeert en zullen nader onderzoek doen. Geen kraambezoek dus.
Het is dinsdagmorgen 12 juli als wij daadwerkelijk aan het (hulpverlenings) werk gaan beginnen. Eerst hebben wij een gesprek met de burgemeester wat betreft het opknappen van het “Groepspraktijkje”. Verschillende documenten kregen wij overhandigd zodat wij zonder problemen aan het werk kunnen gaan.
Zamira en ik begonnen met de lijst van de kinderen van het KANS project. Voor ieder kind hebben we gekeken wat het kind, het komende schooljaar nodig heeft aan schoolspullen. Een hele klus want het zijn er 65. Ook hebben we een begin gemaakt met de aankopen van de schoolspullen voor het KANS project.
De bouw van de groente kas is in volle gang. Het geraamte is klaar en is in de grondverf gezet Als het droog is kan het geverfd worden. Dan is het wachten tot de jongerengroep uit Huizen er is. Zij zullen samen met Herman deze groentekas afbouwen en voorzien van ramen.
Zaterdag 16 juli hebben we een bezoek gebracht aan de oude weduwvrouw Fatime uit het bergdorpje Mihajas. Fatime woont in een oud schamel hutje met een hoop rommel in de kamer. We hebben haar beloofd om haar huisje op te knappen zodat het wat leefbaarder wordt voor haar. We zijn haar wezen vertellen dat de jongerengroep over twee weken komt en dat we samen met hun haar huisje zullen opknappen. Wat is het oude mensje blij. Fatime is afgelopen winter, nadat zij wat geiten had verkocht en dus wat geld in huis had overvallen en zwaar mishandeld. Zij is toen s’nachts in haar huisje overvallen, in elkaar geknuppeld en gekneveld. Tenslotte is zij met een schedelbasis fractuur in het ziekenhuis beland. Het enige wat zij ons eigenlijk vraagt is om een beveiliging van haar deur en tralies voor haar raam. Het is begrijpelijk dat zij geen nacht meer rustig slaapt. Volgens Albanese maatstaven hopen wij van haar huisje een klein paleisje maken zodat alles een beetje veilig en bewoonbaar wordt.
Ondertussen zijn de werkzaamheden bij het kleine “Groepspraktijkje” in volle gang. Er is een trap van beton gestort en vandaag hopen wij te beginnen met het hekwerk. Het ruige werk hopen wij klaar te hebben voordat de groep jongeren komt en kan beginnen met o.a. het ophangen van lampen, schilderwerk, stukadoren en ga zo maar door.
In deze eerste zomernieuwsbrief hebben wij u / jullie zoveel mogelijk op de hoogte willen brengen van wat er al is gedaan en wat wij deze zomer met de hulp van de 15 jongeren uit Huizen nog hopen te doen. Uiteraard zullen de hoge temperaturen de jongeren niet in de koude kleren gaan zitten. Er moet dan ook veel worden gedronken en goed worden gegeten. Het laatste zal wel goed komen want volgende week woensdagnacht hopen Marrie en Gerrit van As (onze zondagse buren in de Oude Kerk) over te komen om de groep jongeren dagelijks te voorzien van goede maaltijden. Als wij Gerrit en Marrie tijdens de gemeentedagen van de Oude Kerk vol overgave zien vis bakken dan hebben wij hier het volste vertrouw.
Voor nu willen wij het hier even bij laten, onze excuses voor de vertraging van deze eerste zomernieuws brief. Er waren wat problemen met het uploaden van de foto’s. We hopen dat het versturen van de volgende nieuwsbrief wat sneller zal gaan.

De hartelijke groeten vanuit Albanië,

Anne-Lise en Herman Lubbers

• 21 Juli 2016 - 14:05

Maud Bergman :

Wat een hoop gedaan succes met het goede werk samen☺

• 21 Juli 2016 - 16:02

Willem Kuipers:

Dag Anne-Lise en Herman,
    Jullie hebben al weer veel gedaan de afgelopen tijd.
    Veel succes de komende weken en tijdens de Vakantiebijbelweek met de 15 jongeren uit Huizen !
    Groeten, Willem

• 21 Juli 2016 - 16:42

Annette :

Wat fijn om dit allemaal te lezen . Succes allemaal .

• 21 Juli 2016 - 20:35

Trees De Graaf:

Dag Anne-Lise en Herman, wat een mooi verslag weer, verder weer veel sterkte in de komende weken, groeten van Trees uit Laren.

• 21 Juli 2016 - 21:32

Gerrit En Joyce Bout:

Dag Herman en Anne-Lise,

Vervelend van het oponthoud onderweg, maar jullie hebben wel een mooie route gereden als we de foto's zo bekijken van Kroatie. En fijn, dat het slapen veel beter was in de camper. Die goede nachtrust hebben jullie alvast te pakken gehad. Het huisje van Fatime is zeker een een paar goede ramen toe. De jongelui staan vast te popelen (ze stonden deze donderdag al in de Huizer Courant) en gaan er ongetwijfeld samen met Herman wat moois van maken. Wat heerlijk dat ze zo goed verzorgd gaan worden door jullie 'buurtjes' uit de Oude Kerk. Veel succes met het uitzoeken van de schoolspullen voor en de bezoeken aan de KANS-kinderen. En ook 'toi toi toi' voor de VakantieBijbelWeek. Veel zegen voor jullie allemaal en Gods onmisbare steun bij alles!
    Hartelijke groet,
    Gerrit en Joyce Bout

• 22 Juli 2016 - 11:58

Jannie Pinster:

hallo annalies en herman

wat goed om de brief van jullie te lezen,
    al is de reis niet helemaal naar wens gegaan jullie zijn gelukkig goed aan gekomen,al doende leert men,al
    veel goed werk verzet,
    dat hebben wij ook gedaan ,want er was maandag nog heel veel werk te verzetten,
    de ploeg van woensdag had ook nog werk genoeg
    nu houden we even vrij
    hopelijk komen de jongere goed aan ,dan kan het echte werk beginnen

groetjes en GOD/S ZEGEN

• 23 Juli 2016 - 15:17

Ytsje:

hallo lieverts wat een reis hebben jullie gehad kranig erdoor geslagen,jullie wilden het wat rustig aan doen volgens mij is dat gelukt.wil je niet vergeten dat je net aan je rug bent geopereerd.Wat is er meteen weer veel te doen he.Zou jij willen uitvissen hoe het nu met Sherif zijn prestaties op school gaan?volgens mij wilde hij vorig jaar al stoppen ik hoor het wel van je.lieve schat heel veel sterkte en een dikke tut van voor jullie allemaal doei,Groetjes en heel veel zegen Ytsje.