Eerste zomernieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu Eerste zomernieuwsbrief - Reisverslag uit Mushqeta, Albanië van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu

Eerste zomernieuwsbrief

Door: Anne-Lise

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lise

01 Juli 2013 | Albanië, Mushqeta

Lieve mensen,
Afgelopen zaterdag was het zover. Ruim negen weken hoop ik naar Albanië te gaan. Wat er allemaal op ons programma staat kunt u de komende tijd lezen via www.waarbenjijnu.nl Zo als het er nu uitziet staat ons een druk programma te wachten. Door de jaren heen hebben wij geleerd dat hulpverlening niet te plannen is. Steeds weer andere zaken en problemen komen er op ons pad. Steeds meer mensen weten de weg te vinden naar de “Holandeze” zoals het merendeel van de Albanese bevolking ons noemt. Half juli hoopt de stichting “Ep&Vloet”te komen. Een groep van 14 bouwvakkers zullen dan de handen uit de mouwen steken om o.a. een kleuterschool in het bergdorpje Plumbass te renoveren. De kinderen van ons adoptie plan “KANS zullen worden bezocht. Onder de zigeuner en Roma kinderen zal er weer worden geëvangeliseerd, ook zullen deze straat arme kinderen weer voorzien worden van broodjes en koud water. Natuurlijk niet te vergeten de kinderbijbelweek met als thema “Te Gek”. Dit is het zelfde thema wat er in ons dorp Huizen wordt gehouden. Dit thema is ons aangeleverd door de H.G.J.B. Zoals u kunt lezen is er dus genoeg te doen. Gelukkig is Herman er ook als de groep van Ep&Vloet er is, en zullen Elske, samen met Maarten en Gerdien ons komen helpen met de kinderbijbelweek.
In Albanië hebben afgelopen zondag de parlementsverkiezingen plaats gevonden. Dit was de achtste stembusgang sinds de val van het communisme in 1990. De strijd ging tussen de twee grote partijen: de Democratische partij van zittend premier Sali Berisha en de Socialistische partij onder leiding van Edi Rama. De verkiezingen worden gezien als een test die moet uitwijzen of het Balkanland zijn geschiedenis van bewogen campagnes kan afschudden en of het in aanmerking komt voor het lidmaatschap van de Europese Unie.
Berisha en Rama hebben beiden agressief campagne gevoerd. Op de televisie werden negatieve spotjes uitgezonden en in het hele land werden dagelijks partijbijeenkomsten gehouden. Na afloop van dergelijke bijeenkomsten hingen steden en dorpen vaak vol met de blauwe vlaggetjes en pamfletten van de Democraten of de paarse van de Socialisten. De partij van Rama kocht zelfs uitzendtijd in buurland Griekenland, waar veel Albanese immigranten wonen.
Albanië, ooit een streng communistisch land, sloot zich in 2009 aan bij de NAVO, maar is er nog altijd niet in geslaagd om het lidmaatschap van de Europese Unie te bemachtigen. De EU dringt aan op bredere democratische hervormingen en wil dat de verkiezingen beter geregeld worden.
De verkiezingscampagne, die bij elkaar een maand heeft geduurd, verliep relatief rustig, in tegenstelling tot voorgaande jaren toen er geregeld geweld aan te pas kwam. Hoewel ditmaal van geweld geen sprake was ondanks dat er toch voor een stembureau in Albanië een dode en een gewonde zijn gevallen. De dode was een aanhanger van de Socialistische partij en de gewonde een kandidaat voor de regerende Democratische partij. Verder zijn er meldingen geweest over ambtenaren en schoolkinderen die onder druk werden gezet om bij betogingen aanwezig te zijn. Ook ligt de kiescommissie van het land nog altijd onder vuur. De kiescommissie zou op de hand van Berisha zijn. Van de zigeuner families die wij helpen zijn de stem briefjes gekocht voor tien kilo rijst. Ook waren er in de grote steden meer stemmen dan inwoners. De Verenigde Staten en de EU hebben felle kritiek geuit op de kwestie De linkse coalitie (‘Alliance for European Albania’) heeft 84 van de 140 zetels in het parlement gewonnen. De rechtse coalitie (‘Alliance for Employment, Prosperity and Integration’) heeft 56 zetels gewonnen. Premier Berisha heeft het verlies van zijn coalitie geaccepteerd en oppositieleider Rama gefeliciteerd met de uitslag.
Tot zover de politiek. Om eerlijk te zijn interesseert het mij het niet zo en ik ga mij er al helemaal niet mee bemoeien.
Na een goede reis, hoewel een slechte start op Schiphol waar ik 70 euro kon neertellen omdat mijn koffer een kilo te zwaar was ben ik weer op Albanese bodem. Het is heerlijk weer hier, niet te warm en een lekker windje. Na alle regen in Nederland is het voor mij eindelijk zomer geworden.
Het is maandag en vandaag begin ik met de daadwerkelijke hulpverlening. Ik heb er zin in en hoop op een goede tijd hier. Volgende week hoop ik u te schrijven hoe mijn eerste week in Albanie is verlopen.

Anne-Lise

• 01 Juli 2013 - 10:13

Bib :

Hè lieve (o)ma ,

We zijn blij dat u goed aan bent gekomen! Maar missen je wel hoor!!!!
    Probeer van alle mooie dingen te genieten.
    Leuk e zo kans project, iedereen die iets leuks mee geeft en dan zelf 70 euro betalen voor een te zware koffer! Haha!!
    Dikke kus van ben Inge en Bram

We missen je nu al!

Corine:

Ben weer helemaal op de hoogte,ik wens je veel kracht en sterkte toe de komende tijd!

• 01 Juli 2013 - 10:58

Corine:

Drie keer krijg het niet ongedaan,we zullen maar denken: drie keer is scheepsrecht!

• 01 Juli 2013 - 11:58

Joyce Bout:

Lieve Anne-Lise, Herman en allen,

Fijn dat de eerste stap weer is gezet: Anne-Lise's voet op Albanese bodem. Nu al die andere stappen nog.... Dat het stappen mogen zijn aan de hand van de Vader en in Zijn voetsporen. Veel succes, sterkte en Gods zegen bij al jullie werk!

Hartelijke groet,
    Joyce

• 01 Juli 2013 - 12:04

Letteke:

Succes en sterkte met al het werk, deze komende weken!

• 01 Juli 2013 - 12:39

Ank De Rooij:

Hallo Annelies, wij wensen jullie een gezegende tijd in Albanië! Wim en Ank de Rooij.

• 01 Juli 2013 - 12:39

Aleida:

Lieve Anne,

Heeel veeel succes en sterkte met alles wat je/jullie hopen te gaan doen.
    Gods zegen en nabijheid Van Harte toegewenst!

Liefs van ons allemaal,

• 01 Juli 2013 - 13:24

Annette:

Lieve Anne , leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie werk . Ik wens je veel kracht en sterkte toe met dit mooie werk . Liefs Annette .

• 01 Juli 2013 - 23:41

Jaap En Jo:

Lieve Anne, fijn dat je veilig in Albanië bent aangekomen. Een hele goede tijd daar gewenst. Alle bekenden de groeten! Gods zegen bij het werk wat je doet en gaat doen deze zomer.
    Liefs van ons

• 01 Juli 2013 - 23:43

Albert:

Veel succes de komende weken! Jammer dat ik er komende zomer niet bij kan zijn... maar we gaan elkaar ongetwijfeld weer treffen, in Nederland of Albanië. Groeten uit Groningen!

• 02 Juli 2013 - 13:00

Ytsje Feddema:

Hallo lievert.

Elkaar niet meer gesproken voor je weg ging,jammer maar je bent in mijn hart en daar blijf je.

heerlijk om zo weer wat te horen uit Albanie.Ik verheug me nu al op je verhalen.doeiedereen de groeten,en we keuvelen wel eens weer in dike knuffel Ytsje.

• 02 Juli 2013 - 20:24

Elske:

Lieve mama,

Wat super leuk om op deze manier weer op de hoogte te blijven van alles!
    Het is wel weer heel stil hier in Huizen.................
    Ook de koffie gaat wat langer mee terwijl je pas een paar dagen weg bent.......

Lieve mama heel veel succes met alles en de groetjes aan iedereen daar!

Tot 26 juli!

Heel veel kusjes