Albanië december 2012 - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu Albanië december 2012 - Reisverslag uit Huizen, Nederland van Anne-Lise Lubbers-Rasmussen - WaarBenJij.nu

Albanië december 2012

Door: Anne-Lise lubbers

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lise

17 December 2012 | Nederland, Huizen

Lieve mensen,

Wat is er de afgelopen maanden hard gewerkt door onze vrijwilligers. Heel veel kleding werd er gesorteerd en in dozen verpakt. Vorige week zaterdag hebben we weer een vrachtwagen geladen met dozen kleding , dekens, schooltafeltjes en stoeltjes en allerlei andere spullen. Inmiddels is alles op de plaats van bestemming. Alles staat netjes opgeslagen in het magazijn van ons kinderhuis. Alle rugtasjes kant en klaar aangeleverd door Michelle Vreeswijk m.m.v. de Baptisten Gemeente uit Huizen staan opgeslagen in een kamer van het kinderhuis. Wat is ze er druk aan geweest 97 rugtasjes heeft ze gemaakt een mooi aantal waar we weer een hoop kinderen blij mee kunnen maken. Ook de kinderen van de Ebenhaezer school locatie Beatrix en Willem Alexander hebben verzamel dozen gemaakt met allerlei speelgoed voor de kinderen in Albanië. Wij zullen dit zo eerlijk mogelijk verdelen en er tasjes van maken. Ook mensen vanuit onze gemeente hebben een schoenendoos of tasje gemaakt zodat er heel wat schoenendozen en tasjes kunnen uitgedeeld worden. Onze werkgroep uit Friesland heeft alle tasjes voor de kinderen van het kinderhuis voor hun rekening genomen en staan ook al klaar om uitgedeeld te worden. Ook het personeel van het kinderhuis krijgen van de werkgroep Friesland een cadeautje. Inmiddels is onze chauffeur Jan Posseth ook weer terug in Nederland.

Maandag 3 december vertrok de vrachtwagen richting Albanië. Donderdagmorgen 6 december stond ik om half zes s’morgens op Schiphol om na een overstap in München naar Albanië te vliegen. Ik zou dan diezelfde morgen om ongeveer half twaalf in Albanië zijn geweest. Dit liep even anders dan dat ik gehoopt had. Eerst heb ik drie uur in het vliegtuig op Schiphol gezeten. Toen het vliegtuig om twaalf uur in München aankwam was het vliegtuig naar Albanië al vertrokken. Ik heb toen mijn vlucht om laten boeken via Wenen naar Albanië.
Al met al was ik toen van donderdag op vrijdag nacht om half drie in Mushqeta.
De volgende morgen kwam de boot met de vrachtwagen aan in de havenplaats Durres.
Het inklaren ven de hulpgoederen en de kaas (geschonken door Vissers kaashandel en kaashandel Pieter van der Poel) ging zeer voorspoedig. Vrijdagmiddag om vijf uur arriveerde de vrachtwagen in Mushqeta. Het was ondertussen al donker zodat wij besloten om de vrachtwagen zaterdagmorgen vroeg uit te laden.
Het uitladen van de vrachtwagen ging goed. Ik moest echter wel ogen van voren en van achteren in mijn hoofd hebben. Het mag namelijk niet gebeuren dat een doos met goed gevulde schoenendozen voor de kinderen tussen de dozen met kleding beland.
De dozen met kleding, schoenen, bedden gaan namelijk regelrecht naar het magazijn onder het kindertehuis. Daarentegen moesten de goed gevulde schoenendozen en tasjes, bijbelse lectuur en de spullen bestemd voor het kindertehuis worden opgeslagen in het kindertehuis.
De ongeveer duizend kilo kaas werd weer naar een andere ruimte gebracht. In deze ruimte staat reeds de olie, rijst, suiker, macaroni welke wij hopen uit te delen rond de kerstdagen.
Het is onvoorstelbaar wanneer je de grote hoeveelheid voedsel ziet.
Zaterdag in de middag ben ik het voedsel wezen betalen.
Na de korte nachtrust die ik had gehad vond ik het toen wel welletjes.

Zondag heb ik samen met de vrachtwagenchauffeur een aantal gezinnen bezocht.

Maandagmorgen om zes uur vertrokken wij richting Tirana. De vrachtwagen moest weer op de boot en zelf zou ik die middag weer terug vliegen naar Nederland.
Het was spek glad op de weg. Rondom ons heen zagen wij auto,s die van de weg waren geraakt of uit de bocht waren gevlogen vanwege de gladheid. Tot overmaat van ramp sprong er vlak voordat wij Tirana binnen kwamen rijden nog een hond voor de auto van het kindertehuis. De auto zat van voren helemaal in elkaar en had dus een flinke schade.
Al met al was de vrachtwagen op tijd bij de boot om de terugreis naar Nederland te aanvaarden. Zelf was ik om twaalf uur op het vliegveld in Albanië. Na een voorspoedige vlucht landde ik om zeven uur op Schiphol.
Terugkijkend een paar hectische dagen, maar wel blij en dankbaar dat de hulpgoederen en het voedsel klaar staan in Albanië om deze met de kerstdagen te kunnen geven aan de allerarmsten. Tot zover het verslag van Herman.
Morgen hoop ik samen met mijn moeder naar Albanië te vliegen en Herman hoopt zaterdag in Albanië te komen. Er wacht ons een drukke tijd maar we hebben er zin in, en zien er naar uit om samen met de kinderen van het kinderhuis het kerstfeest te vieren.
We zullen jullie op de hoogte houden via www.waarbenjijnu.nl .
Wij wensen iedereen hele goede en fijne kerstdagen en in alle opzichten een voorspoedig nieuwjaar.

Herman en Anne-Lise

• 17 December 2012 - 09:27

Joke:

Lieve mensen,

Ook wij wensen jullie mooie dagen toe en hopen dat jullie in gezondheid het werk in Albanie ook het nieuwejaar kunnen en mogen blijven voortzetten.

Liefs Joke.

• 17 December 2012 - 09:27

Joke:

Liefs Joke.

• 17 December 2012 - 10:50

Joyce Bout:

Veel zegen voor jullie in Albanie en hopelijk komt alles ook financieel voor elkaar en komen heel veel arme gezinnen met een voedselpakket de winter door.

Hartelijke groet,
    Joyce

• 17 December 2012 - 19:11

Letteke:

Goede vlucht morgenochtend (18-12).
    Kon de wikkelkoek nog in één van de koffers?
    Veel succes met het werk voor jullie in Albanië.
    Allvast fijne feestdagen en alle goeds
    en gezondheid voor 2013.

xxx Letty

• 17 December 2012 - 22:46

Aleida Rebel.:

Lieve Anne en Hermanie,

Hele goede, gezegende Kerstdagen toegewenst en Herman voorzichtig met vuurwerk!!!
    Doe de groeten aan jullie familie daar in Albaniè.

Liefs van ons allemaal!

• 18 December 2012 - 22:54

Hilbert:

Nogmaals hele goede dagen daar gewenst!! en veel succes met alles wat jullie weer kunnen doen!
    Het blijft gelukkig mooi werk en zeker dat jullie nu veel mogen geven.
    Gezegende Kerstdagen

groetjes Hilbert

• 27 December 2012 - 18:05

YTSJE FEDDEMA :

hALLO LIEVERT WAT IS ER WEER VEEL EE GEGAAN ZOU BEST EEN STUKJEVAN DIE KAAS WILLEN PROBEREN .eVEN BEWAREN TOT HET VORJAAR?TUT MIJ